Elders op de website kan je lezen dat wij op Alinco werken volgens zeer strikte procedures omtrent materiaalcertificaten voor rvs plaat en buis. Certificaten worden voor platen opgevraagd voor elke aankoop en intern gelinkt, zodat dit traceerbaar is in het hele verdere systeem.

Een duidelijke tracering van alle platen is volgens ons de enige manier om ongewenste verwisselingen van platen te voorkomen. Visueel zien vele inoxkwaliteiten er volledig hetzelfde uit, en bij bepaalde types platen (geslepen, afgeplakte platen of restplaten) is elke verwijzing naar smeltnummer of materiaalkwaliteit verdwenen; in een aantal gevallen zijn deze gegevens zelfs niet meer terug te vinden op de platen als ze binnenkomen. Er zijn andere methodes om enkele courante materiaalkwaliteiten uit elkaar te houden - bv een molybdeentester waar in de regel mee getest wordt of het materiaal 304 of 316 is, maar deze ondervangen niet alles (is het 316 of 316ti bv) en zijn vrij omslachtig - wij kunnen zeker niet elke plaat op molybdeen testen alvorens ze aan te snijden. Betekent dit dat er dan helemaal niets meer verkeerd kan lopen? Wij hebben onze procedures en werkmethodes toch zodanig opgebouwd dat de kans op vergissingen binnen Alinco uiterst klein is. Maar, zoals reeds gezegd: voor een aantal platen ontbreekt elke referentie naar smeltnummer en/of materiaalkwaliteit op de platen bij binnenkomst, zodat wij hier voor 100% moeten kunnen vertrouwen op onze leverancier. En ja, dat betekent dat wij de 'cowboys' op de markt gewoon moeten schrappen uit onze lijst... Karine

07 november 2011