Als goedkoper en gemakkelijker alternatief van inox lassen of de diverse soorten van mechanische verbindingen, wordt er vaak reclame gemaakt voor inox lijmen. De lijmfabricanten proberen hun afzetmarkt zo groot mogelijk te houden en hun verkopers komen dan met mooie praatjes af: hele vliegtuigen worden aan elkaar verlijmd.

Nu als ik in een vliegtuig zit, zie ik heel veel poprivetten en heb ik mijn twijfels over dat lijmen. Maar telkens opnieuw slagen ze er blijkbaar in eindgebruikers en ontwerpers te overtuigen. Nu, de praktijk, niet alleen bij ons, maar ook bij eindklanten die zaken aan elkaar proberen te lijmen, heeft al heel vaak uitgewezen dat er een groot verschil is tussen theorie en praktijk, en dat lijm - dan mag dit de beste 2 componentenlijm zijn dat er bestaat - van inox aan een ander metaal of aan bv kunststof vaak niet houdt. Wij hebben de regel dat wij inderdaad af en toe gebruik maken van verlijmingstechnieken, maar enkel indien deze bovendien geborgd worden door een bijkomende mechanische verbinding, hetzij in gevallen waar er bijzonder weinig belasting op de inox komt en er ook geen sprake is van grote temperatuursverschillen. Er zijn inderdaad toepassingen waarbij verlijming van inox verantwoord is en zelfs goed (bv denk maar aan een spatwand in een keuken), maar er zijn heel veel gevallen waarbij dit niet zo is en waarbij het verlijmen van inox te vermijden is. Karine

09 november 2011