Doet de kuststram aluminium ... roesten?

Ik vond een interessant artikel op internet, zie link in bijlage: Doet de kusttram aluminium balustrades roesten? Met als subtitel: Aan de kust zijn er klachten over vlekken op geschilderde panelen en nieuwe aluminium balustrades. De oorzaak daarvan zou wel eens de kusttram kunnen zijn. Dat bericht Radio 2 West-Vlaanderen.

In het artikel dat u in bijlege kunt lezen reageert een dame van De Lijn dat het wel erg kort door de bocht is om te denken dat de ijzerdeeltjes die loskomen tijdens het remmen omliggende delen zouden kunnen doen roesten, aangezien de tram voornamelijk electronisch of pneumatisch zou remmen.

Maar toch is dit niet zo kort door de bocht. Het ligt misschien niet aan het remproces, maar een dagelijke wrijving van de wielen van de tram over de rails is voldoende om ijzerdeeltjes te laten vrijkomen in de lucht dewelke zich dan elders neerzetten en beginnen te roesten.

Integendeel, meer zelfs, ik heb dit soort fenomeen zelf al meermaals gezien. Zo hebben wij ooit in onderaanneming inox gevelbekleding geleverd voor een station in het Leuvense: zelfde fenomeen: de ijzerpartikeltjes in de lucht zetten zich af op de panelen en roest. Ook recent nog; een werktuig dat we geleverd hadden voor in de haven, had enkele dagen naast een spoorlijn gestaan en we kregen de reactie wat voor kwaliteit we hier wel niet geleverd zouden hebben (het was nochtans 316) en eveneens hetzelfde fenomeen...

 

 

Aluminium roest zelfs niet; het kan corroderen, maar niet op de klassieke manier dmv roestvorming.

Hierbij wil ik niet zeggen dat de tram per definitie verantwoordelijk is voor de roestvorming; daarvoor zou ik de situatie ter plaatse moeten kennen; er zijn immers nog andere oorzaken mogelijk. Maar de kans is wel vrij groot. Dus, mevrouw van De Lijn: daar is het laatste nog niet over gezegd.

Karine

29 maart 2014